hledat článek

Vaše články

Vaše články, které jste vložili do Článkovic
a podporují Váš web.

Článkovice

Článkovice

Všechny kategorie » Sport  » Kulturistika, posilování, fitness

Stepper vybírejte pečlivě!

Konečně  je tu čas dovolených a vy máte kila navíc? Nebo vám brání celulitida obléknout si právě koupenou minisukni? Nebo jste kvůli zdravotním problémům „přinuceni“ začít se hýbat? Nebo jen uvolnit nadbytečnou energii? A tak pro vás by mohl být kompromisem stepper.

Stepper se řadí mezi ty nejzákladnější domácí sportovní nástroje. Posilování na stepperu simuluje stoupání po schodech, je ovšem ohleduplnější ke kloubům díky omezení tvrdých nárazů. Při posilování se jedná o plynulé přenášení hmotnosti z pravé nohy na levou, kdy se ovšem nepřepíná pouze jedna část těla.

Při pořízení stepperu byste si měli jako první promyslet, kým a jak často bude stepper používán. Od toho se odvíjí hmotnost a výška uživatele, která by nikdy neměla být překročena, když je u daného typu stepperu uvedena.

Steppery rozlišujeme podle typu konstrukce. První skupinou jsou mini steppery (někdy také twist steppery), které jsou ovšem omezené výškou kroku (do 20 cm), což nedovoluje dostatečnou intenzitu cvičení a tím snižuje účinnost cvičení. Tato kategorie je velmi oblíbená zejména díky dobré skladovatelnosti, ovšem na úkor životnosti. Jsou totiž vhodné pro kratší a ne tak časté cvičení, čemuž odpovídá i poměrně nízká cena. Druhou skupinou jsou stojanové steppery, které umožňují pohyb nohou v plném rozsahu. Tyto steppery simulují dokonalou chůzi po schodech, která se označuje jako jedna z nejúčinnějších vzhledem ke zpevňování svalstva nohou a získání fyzické kondice. Stojanové steppery jsou vybaveny navíc madly, které lze využít k přidržování při špatné stabilitě při cvičení. Se zlepšující se stabilitou nemusíte již řidítka využívat. Další podkategorií jsou steppery klasické a boční.

Nejdůležitější částí stepperu je buď magnetická brzda, nebo hydraulické tlumiče. To jsou právě ty části, které tvoří odpor při cvičení na stepperu. Stepper je většinou vybaven přepravními kolečky a seřizovacími nožičkami na vyrovnání nerovností podlahy. U stepperů je možnost regulace zátěže třemi způsoby: Regulace zátěže posuvem tlumičů: Nastavuje se posunutím pevného tlumiče po páce šlapky. Tento způsob regulace zátěže trvá dlouho. Druhým způsobem je regulace zátěže otočením tlumiče. Tlumiče mají totiž otočnou koncovku se stupnicí, díky které zátěž zvýšíte. Životnost tlumičů záleží na jejich kvalitě, proto si pořiďte radši značkový stepper. Třetí varianta zvyšování, s pomocí magnetické brzdy, spočívá v tvorbě odporu permanentním magnetem. Takto regulovatelné zatížení stepperu má poměrně dlouhou životaschopnost. Stojanové steppery jsou vhodné pro vytrvalostní a obtížnější trénink.

Samozřejmostí stepperu je taktéž počítač, který zobrazuje ušlou trasu a čas, rychlost šlapání, spálené kilojouly a tepovou frekvenci, podle které je řízeno spalování tuků či zlepšování fyzické kondice. Ke kontrolování tepu je použit mnohdy ušní detektor či dotykový detektor. Oba takovéto detektory měření nepřesně, proto je vhodnější pořídit si hrudní pás, který posílá informace o tepové frekvenci bezdrátově do počítače.

Před posilováním se nezapomeňte mírně protáhnout. Na stepperu stůjte rovně a nijak se nehrbte. Pokaždé přenášejte hmotnost na tu nohu, která klesá. Jestli hubnete, sportujte na stepperu s nízkým odporem šlapání a vysokou frekvencí kroků nejlépe po ránu před snídaní a dost dlouho, aby tělo mělo čas sáhnout pro energii do tukových zásob. Jestli chcete formovat tělo, nastavte velký odpor cvičení (silové šlapání) a nižší frekvenci šlapání. Takto můžete cvičit i během dne. Začínající uživatelé by měli šlapat kratší dobu a pomalu plynule zvětšovat intenzitu cvičení (nepoužívejte hned nejvyšší zatížení). Při snižování hmotnosti posilujte nejméně 30 minut 3x týdně. Po šlapání nezapomínejte strečink a uvolňovací cviky.

Sportování na stepperu má blahodárný vliv na srdeční a oběhovou soustavu a fyzickou kondici a zvětšuje vitální kapacitu plic. Toto cvičení také posiluje a zpevňuje svalstvo nohou, především hýžďové a stehenní svaly.

Publikováno dne: 05.08.2013

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace